15 april 2010

Någonting till kvällsfikat



Brödsugen? Det här är ett lättbakat bröd med bas på fil eller yoghurt så man behöver inte hålla på med jäsning och knådning, sånt där som har en tendens att få baket att misslyckas. Grunden från brödet har jag tagit från ICA:s "Hela Sveriges Husman", men jag har ändrat och lagt till lite grann efter egen smak. En sats blir ett stort långpannebröd. Avnjutes bäst med en lagrad ost eller en riktigt god leverpastej.

Fil-/Youghurtbröd med nötter och frukt

1 liter filmjöl eller yoghurt, fetthalt spelar ingen roll, jag har bakat med allt möjligt
4 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
2 dl mörk sirap (ljus sirap går också bra, det vet jag för jag köpte fel)
2 tsk salt
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön (jag brukar ta krossade, har hört att det är nyttigare)
1 dl russin
5-6 torkade fikon, hackade i mindre bitar
1 dl hasselnötter (eller en halv påse, det är nog ungefär 1 dl)
3 dl havregryn
2 tsk anis eller fänkålsfrön
2 tsk kummin
2 dl vetekli
10-12 dl rågsikt

1. Sätt ugnen på 100 grader

2. Blanda bikarbonat och bakpulver i filen/youghurten. Tillsätt allt utom vetekli och rågsikt och rör om. Glöm för allt i världen inte att stöta kryddorna först (det går bra med färdigmalda brödkryddor på påse också, ta ca 2 msk då, men de smakar mindre). Blanda.

3. Tillsätt vetekli och rågsikt och blanda väl. Degen blir kladdig.

4. Häll degen i smord långpanna eller stor ugnsform. Tänk på att förlänga gräddningstiden om du tar en mindre form än den som är standard för ugnen.

5. Grädda i mitten av ugnen i 45 minuter, efter detta höj tempen till 175 grader och grädda 30 minuter till eller tills brödet har fått fin färg. Det blir ett lågt bröd så bli inte förskräckt om det inte höjt sig så mycket.

6. Låt brödet svalna i formen (om du orkar vänta innan du får smaka). Skär upp i lagoma påsbitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar