14 april 2010

Lapp på lapp och tusen sömmar senare






Även stolta moster var tvungen att göra en filt/täcke till lillkillen. Började finula på ett lapptäcke i början av hösten. Med inspiration från stitched in time passade jag på att köpa en trave tyg från
purl på semestern i NYC.
Helgen då lillmanne kom till världen toksydde jag hela lördagen och halva söndagen. Sen när jag sytt ca 20 cm (för hand!-helt galet, jag vet) av kantbandet så tog orken och lusten slut. Allt var fel och fult - fult tyg (fel färg och för mörkt), snett klippt bakstycke (nästa gång ska jag tejpa fast bakstycket på golvet innan jag gör "kviltmackan"), för tjock fyllning, för ljust bakstycke - ja allt var det fel på. Täcket hamnade längst in i byrålådan och fick inte se solen förens ca fyra månader senare.
Med årets första kaffe på balkongen och vårsol gick det lite lättare att sy klart det sista. Skönt att täcket inte blev 1-år presenten som jag trodde där ett tag. Har dock fortfarande blandade känslor för den...tusen sömmar senare.

Framstycke: blandade tyger från purl patchwork
Bakstycke: panduro, "tilda"tyg
Kantband: vanlig kantband från olssons tyger
Fyllning: ullvadd från panduro

Gunilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar