19 april 2010

Den lilla gottepåsen


I min handarbetspåse har jag en necessär med "the essentials". Sånt som är bra att ha nära till hands när jag pysslar. Innehållet är för närvarande som sådant:
1 måttband
1 plastgrej som mäter tjockleken på stickor (finns säkert nåt fint namn på den också)
2 st säkerhetsnålar, stor och liten
2 st stoppnålar, större och mindre
1 liten anteckningsbok (hittade en finfin röd från Moleskine)
1 ask med knappnålar
1 ask med "kviltnålar" som är suveräna för att spänna ut delarna ordentligt. De är grövre, längre och har större huvuden, så de glider inte igenom maskorna vilket jag tycker alltid händer när jag spänner med vanliga knappnålar.
1 trådsprättare
1 penna
1 gumiband (jag vet faktiskt inte varför den ligger där i, upptäckte den idag, men den kan ju vara bra att ha)
2 st varvräknare, stor och liten

Och nu undrar ni vad det där gula är och det ska jag tala om att det är ett bokmärke som jag köpte idag. Tänkte det vore fiffigt eftersom den markerar exakt den mening där man senast läste. Jag brukar aldrig komma ihåg vart i mönstret jag slutade så då måste jag alltid läsa igenom det igen för att hitta till rätt ställe. Nu, no more!

Men visst fattas det nåt? Jo en sax! Jag vet att jag har en liten sax här hemma men jag kan bara inte hitta den, därför vägrar jag envist att köpa en ny än så länge för att göra min necessär komplett. Vad har ni för grejer nära till hands när ni pysslar?

Gudrun

2 kommentarer:

  1. Jag visste inte ens att det fanns kviltnålar. Jag tycker inte om att blocka så jag brukar försöka fuska mig ifrån det annars använder jag vanliga knappnålar, snål som jag är.

    SvaraRadera
  2. Köpte dem på Olssons tyger, de är inte alls dyra typ 69 kronor tror jag de kostade. Nu kan Manfred vända sig, han rullar runt hela rummet här!

    SvaraRadera