28 mars 2011

Disktrasa - Dishcloth


Just nu behöver jag snabb-projekt för att kompensera för tiden det kommer ta att bli klar med min Tyrolean. Med viss påverkan av Riotyarn har jag i helgen förfärdigat en disktrasa. Fast den blev ganska stor och tjock, så jag vet inte om det är så bra rent funktionellt. Å andra sidan inbillar jag mig att den kommer att dra ihop sig efter tvätt. Jag har använt Drops Bomull-Lin garn eftersom jag har fått för mig att lin passar bra till disktrasor. Är det nån som har erfarenhet av att testa olika garn? Vad passar bäst? Är det bättre med en stickad disktrasa än en virkad?

Så här ser den ut blöt. Som en jättestor bajskorv.

I made a crocheted dish-cloth this weekend. It became a bit too big for my taste, but I'm hoping it will shrink in the washing machine. It's made with yarn from Drops, a mix of cotton and linen.

Gudrun

4 kommentarer:

  1. Jag är inte färdig med min än så nu får jag virkångest. Tror att jag inte är så bra på att virka, det går i snigelfart och jag får ont i huvudet av att jag måste koncentrera mig så mycket.

    Det borde vara bra att disktrasan är stor så att den får bra uppsugningsförmåga. Jag har bara använt köpta vävda disktrasor i lin innan och de fungerar bra.

    SvaraRadera
  2. Problemet med den är att den är ganska svår att vrida ur pga storleken. Då blir det ju liksom för mycket vatten kvar på den yta man ska torka.

    SvaraRadera
  3. Ovanligt snygg bajskorv ;-)
    Har både stickade och virkade trasor i bomull och i lin och mina favoriter är nog virkade i lin. Att jag föredrar de virkade är nog för att fått dem lite glesare. Torkar snabbare och ligger liksom inte och surnar...

    SvaraRadera
  4. Jag ska skaffa mig nåt tunnare lingarn och prova virka en till. Drops garn är lite för tjockt för just disktrasor, men skulle nog passa till handdukar.

    SvaraRadera