25 september 2010

Sparade minnen


Nu när jag håller på att flyttpacka hittade jag några saker som jag tillverkat till min farmor Kerstin, men som jag fick tillbaka efter att hon dött. Tofflorna  tyckte hon var för fina för att använda själv så dem lät hon granntanten använda när hon kom på besök. De vita handledsvärmarna fick hon eftersom hon led av fibromyalgi och tyckte att det hjälpte att ha något varmt runt handlederna (garnet är drops alpaca). Däremot råkade hon förlägga en av de vita värmarna och ringde mig och undrade om jag kunde virka en ny. Hon hade vitt garn hemma som jag kunde använda försäkrade hon mig (farmor sparade alla garnstumpar och stuvbitar hon kunde komma åt). Därför fick hon de rosa värmarna istället, så hon skulle ha ett matchande par. Men när hon fick de rosa värmarna så låg hon redan inne på sjukhus. De höll henne varm in i det sista. Den borttappade vita värmaren hittades bakom soffan i finrummet efteråt.  De här sakerna ligger i en byrålåda nu, jag vill inte använda dem för då kanske de förlorar doften av farmor.

Gudrun

6 kommentarer:

  1. Å, va fin historia! Din farmor måste ha varit helt underbar. Lycka till med flytten.

    SvaraRadera
  2. Gullefarmor! Så typiskt att hon tyckte att tofflorna var för fina att använda själv, finns inga stora egon i den generationen. Inte bland kvinnorna i alla fall.

    Skulle kanske anlita dig att göra något liknande handledsvärmarna till mamma och hennes fibro... Hmmm...

    Längtar efter att få besöka er i nya läggan!!!

    SvaraRadera
  3. Vilket vemodigt och fint inlägg!

    SvaraRadera
  4. Vad fint du skriver! Och alla era grejer är underbara! Kram /Emma

    SvaraRadera
  5. Kristina Berg22 januari, 2016

    Hej!

    Jag behöver tips. Vill sticka en liten barnkofta, det blir av garn som jag har som är i ull, i olika gröna och bruna nyanser. Jag kan virka stolpar och lär mig rätt lätt, men är alltså nybörjare. Några mönster ni vill rekommendera? Tack! Kristina

    SvaraRadera